Náš blog

nebo prokrastinace? :-)

Cenotvorba www stránek je dána mixem subjektivních pocitů dodavatele a náročností klienta, proto se cena pohybuje od několika tisíc korun až po desítky tisíc a v podstatě se jedná o stejnou pracnost. 

Co konkrétně má vliv na konečnou cenu za nové www stránky?

Grafický vzhled nových www stránek

Ouha, asi největší kámen úrazu! Chcete-li moderní web se špičkovou grafikou, pak se obraťte na profesionální grafiky a tzv. UX designéry, kteří řeší jeho použitelnost a uživatelskou přívětivost. Kdo chce však dnes platit za "vývoj kola"?

Šikovní webdesigneři se s klientem podívají do databází grafických šablon od nejlepších světových grafických studií a tuto grafiku si koupí za zlomek ceny (nejčastěji v rozmezí 1000-3000Kč). Za tuto cenu dostanete kompletní grafický manuál k webu vypyplaný do detailu (fonty, odrážky, stylizace textu, standardní prvky na webu atd., verze pro tablety, mobily atd.). 

Vykutálení webdesigneři klienta vyzpovídají a za poměrně velký peníz mu vytvoří "vlastní návrh". Nyní se pohybujeme v částkách 15.000 - 30.000 za vlastní návrh, který je okopírován z databáze grafických návrhů od světových špičkových designerů, né-li přímo bez práce zakoupen. 

Neefektivní webdesigneři se snaží pro klienta vytvořit vlastní grafickou podobu webových stránek, snaží se být originální a tuto práci si nechají zaplatit, nicméně podobný výsledek jejich práce se zpravidla dá nalézt v grafických databázích webových návrhů.

A abychom "nepranýřovali" jen webdesignéry, podíváme se trošku na uvažování klientů.

Konzultoval jsem s mými klienty něco ke 300 webových stránek. Uff! Hrozné číslo :-) 

Jsem ochoten zaplatit za originální grafiku na míru. Ačkoliv se snažím tento přístup vymluvit (zkrátka nerad dělám neefektivní práci), chápu, že má někdo takový požadavek. V tomto případě pomohu klientovi vyhledat vhodného grafika, který by jeho představu uchopil a vyšel mu vstříc. Zpravidla však takovému klientovi časem dojde, že míří do slepé uličky, jejíž délka je dána plánovaným rozpočtem a to doslova. Grafik totiž není schopen do detailu rozkreslit a zakomponovat všechny možné prvky na webu, které bude klient potřebovat, a to i s ohledem na rozlišení různých zařízení (tablet, mobily atd.). Nehledě na to, že grafik všechno pouze nakreslí a pak se celá práce předá kódérovi, který musí grafiku rozdýchat.
No zkrátka z mého pohledu velmi drahé, pomalé, neefektivní a vhodné tak možná pro korporace, jejichž rozpočet na internetový marketing je v řádu stovek tisíc ročně.

Vyberte mi z grafických šablon a celé to nechám na vás. Zcela protipól předchozího klienta. Nejefektivnější cesta, protože používáme grafiku tak, jak ji špičkové grafické studio vymyslelo. V tomto případě se dá říct, že by se na webu neměli vyskytovat žádné další vyšší vícepráce.

Vybereme a poté upravíme dle mé představy. Trošku hazard, který zpravidla skončí tím, že grafický návrh se tak dlouho upravuje a "ladí", až se smete ze stolu a vrátíme se buď na začátek nebo k jiné grafice. Míra úprav se samozřejmě negativně projeví na ceně za nové www stránky. Negativně i z našeho pohledu, protože nemám žádnou radost, když nám klient zbytečně platí

Příště si povíme o tom, proč a pro koho webové stránky chcete a jak se různá řešení odráží v konečné ceně.

Prakticky s každým svým klientem otevřu před prací na nových webových stránkách diskuzi o tom, zda zveřejníme na webové stránky ceník služeb

Češi jsou cenově citliví a ti co říkají že ne, tak u nich rozhodují finance teprve až na prvním místě. Proto se v česku tolik daří cenovým srovnávačům, slevová mánie dala vzniknout stovkám slevovým serverům, jsme národ svépomocníků a kutilů a Bazoš už 20 let bez designové změny válcuje inzertní trh.

Takže když si přiznáme, že nám dělá radost za dobré peníze dobře nakoupit a pořídit, lépe se nám bude tvořit nabídka na webu. Dalším klíčovým faktem je, že ve většině případů cílem webu není prodej jako takový nýbrž získání kontaktu! 

Jak tedy mluvit o ceně na svých www stránkách?

Co nejkonkrétněji a nejjasnějši. Nelze-li cenu přesně stanovit, pak je lepší cenu "podstřelit" a poté osobně lidem vysvětlit, v čem tkví konečná cena a co její výši ovlivňuje. Na závěr dodávám, že způsob prezentace ceny se samozřejmě liší v závislosti na odvětví.

 

Příklady

  • obkladač by na svém webu měl uvést, za kolik lze od něj pořídit m2 obkladu (cenu určitě podcenit, konečná cena bude totiž jasná až po přeměření, velikosti zakázky a hlavně dle kvality podkladu).
  • penzion by měl jasně uvést do koruny závaznou konečnou cenu, ale měl by u ní zdůraznit silné stránky lokality a samotného ubytování, aby atraktivitou částečně otupil cenovou citlivost 
  • poradenské a konzultační služby lze uvádět orientačně s podceněnou sazbou, jelikož jiná cena bude nabízená dlouholetému klientovi s dobrou bonitou a jiná cena mimořádné jednorázové službě

Potřebujete poradit s prezentací vašich služeb a ceny?

Ing. Michal Houšť 

Marketingový konzultant v oblasti obchodu, tvorby www stránek a internetové reklamy
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., 608 520 320